Dekatel

Dekatel, een van de grootste particuliere telecombedrijven van Nederland in de zakelijke markt, maakt sinds 2014 gebruik van Sugar om haar marketing en sales activiteiten te stroomlijnen en beter in te kunnen spelen op de behoeften van zowel bestaande als potentiële klanten.

In dit interview vertelt Mark Rotteveel, Commercieel Directeur van Dekatel, over hun keuze voor Sugar, het implementatietraject en de samenwerking met BrixCRM.

Wat was jullie behoefte op CRM gebied?

“We waren op zoek naar een oplossing, waarmee we onze klantinformatie optimaal konden managen. Niet alle afdelingen werkten met hetzelfde systeem en we maakten gebruik van verschillende (Excel)lijsten, waardoor een compleet overzicht ontbrak. Hierdoor hadden we bijvoorbeeld geen goed overzicht van openstaande kansen. Onze data wilden we daarom graag via één centraal punt inzichtelijk krijgen. Ook wilden we meer kunnen sturen door middel van rapportages.”

Waar moest de CRM oplossing voor jullie aan voldoen?

“We zochten een flexibel systeem, dat makkelijk aanpasbaar en uitbreidbaar is. Verder vonden we het belangrijk dat ons nieuwe systeem overzichtelijk en gemakkelijk voor iedereen te gebruiken is. Een deel van onze medewerkers is veel onderweg. Mobiele toegang was daarom ook een belangrijke eis. We zochten bovendien een CRM oplossing die we binnen onze eigen muren konden beheren, dus geen cloud oplossing.”

Waarom hebben jullie voor SugarCRM gekozen?

“We hebben naast SugarCRM een aantal andere leveranciers bekeken. Doordat we het CRM systeem on-premise wilden hosten, dus op onze eigen servers, viel bijvoorbeeld Salesforce al in het begin af. Bij SugarCRM konden we kiezen uit een on-premise of cloud oplossing. Naast dat Sugar ons meer zelfredzaamheid bood en onze data goed beveiligd zou zijn, gaf de gebruiksvriendelijkheid van de applicatie uiteindelijk de doorslag.”

Waarom hebben jullie voor BrixCRM gekozen?

“BrixCRM heeft veel ervaring op het gebied van Sugar en heeft daarbij de hoogste SugarCRM partner status. Als bedrijf uit Kampen sprak bovendien de Twentse mentaliteit van BrixCRM ons aan, die gelijk is aan die van ons. Over de samenwerking zijn we dan ook positief. Tijdens het implementatietraject zijn we uiteraard tegen een aantal uitdagingen aangelopen, maar deze zijn goed opgepakt. Goed verwachtingsmanagement en goede afstemming en communicatie waren belangrijke factoren binnen het project. Ook voor de toekomst hebben we vertrouwen in de samenwerking.”

Hoe hebben jullie het implementatietraject ervaren?

“De betrokkenen vanuit Dekatel, waaronder ikzelf, hebben de implementatie als goed ervaren. Omdat een CRM implementatie een omvangrijk project is, hebben we een externe projectleider aangenomen en twee mensen intern vrij gemaakt. Richting de gebruikers is de implementatie eigenlijk vlekkeloos verlopen. Ze ervaren het werken met Sugar dan ook als zeer positief.”

Wat heeft de implementatie van Sugar Dekatel tot nu toe opgeleverd?

“Sugar biedt ons een goed werkend en overzichtelijk klantsysteem, waar we steeds meer informatie uit kunnen halen. We hebben beter zicht op openstaande opportunities en onze pijplijn. Sugar heeft daarnaast onze werkwijze geüniformeerd en de aansturingsmogelijkheden verbeterd. Door de integratie met Mailchimp hebben onze medewerkers bovendien goed inzicht in de communicatie met de klant of prospect en kunnen hier direct op inspelen. Ook op het gebied van marketing biedt Sugar ons ondersteuning. Zo beschikken we over een speciale event module, waarmee we de deelname aan onze kennissessies kunnen bijhouden.”

Hebben jullie toekomstplannen met betrekking tot verdere ontwikkeling van het systeem?

“We hebben nog twee releases op de planning staan, daarna bevriezen we het project tijdelijk. We hebben besloten eerst een tijdje met het huidige systeem te werken. Over zes maanden gaan we ideeën verzamelen en kijken op welke manier we het systeem eventueel willen uitbreiden of aanpassen.”

Over Dekatel

Dekatel Telecom bestond in 2014 25 jaar en is een gezond familiebedrijf met ruim vijftig medewerkers en duizenden zakelijke klanten. Het bedrijf uit IJsselmuiden biedt in eigen beheer mobiele, vaste en VoIP telefonie en vaste internetlijnen voor de zakelijke markt.

BRIXCRM BIEDT MIJ DE PERFECTE COMBINATIE VAN EEN LEUKE, UITDAGENDE BAAN EN EEN HEEL GEZELLIG TEAM VAN COLLEGA'S.

ROB LUBBERS - PROJECT MANAGER
Sluit menu X