Emesa

Emesa (o.a. VakantieVeilingen.nl) had in korte tijd een enorme ontwikkeling doorgemaakt, waarbij de omzet in vijf jaar was gegroeid met 3500%. Hierdoor ontstond de behoefte aan een volwaardige CRM oplossing. 

Hoofdkantoor: Amsterdam
Website: www.emesa.nl
Product: Sugar CRM Professional
Implementatietijd: 3 maanden
SugarCRM users: 120

Emesa heeft in 2012 BrixCRM ingeschakeld voor de implementatie van een nieuw CRM-systeem. In dit interview vertelt Michel Vriese, manager CRM bij Emesa, over hun keuze voor SugarCRM en de samenwerking met BrixCRM.

Wat was voor Emesa de aanleiding om op zoek te gaan naar een CRM systeem?

“Emesa heeft in korte tijd een enorme ontwikkeling doorgemaakt. Onze omzet is in de afgelopen vijf jaar gegroeid met 3500%. We hadden hierdoor behoefte aan een volwaardig CRM product. Ons toenmalig CRM syteem Highrise voldeed niet meer aan de nieuwe wensen en eisen. Zo konden we bijvoorbeeld geen kwalificatie meegeven aan leads, geen rapportages draaien en was er geen integratie mogelijk met andere applicaties en systemen.”

Wat waren voor jullie de belangrijkste criteria?

“We wilden een flexibel CRM systeem dat ons salesproces optimaal ondersteunt. Een open source systeem, dat makkelijk te integreren is met bijvoorbeeld AFAS, ons interne veilingsysteem en Outlook. Daarnaast wilden we werken met bepaalde standaarden. Deze ontbraken in ons oude CRM systeem, waardoor iedereen er op zijn eigen manier mee werkte en het systeem niet optimaal werd benut. Een goede workflow voor het afhandelen en goedkeuren van contracten was het meest belangrijk. Op dit punt zijn een aantal partijen afgevallen.”

Waarom is jullie keuze gevallen op SugarCRM?

“Naast SugarCRM stonden er nog drie andere grote CRM spelers op de shortlist. Om een aantal redenen was Sugar voor ons de beste optie. Eén van de belangrijkste was de goede workflow die SugarCRM biedt. Daarnaast is het systeem makkelijk te integreren met andere systemen en sluit het goed aan op onze infrastructuur. SugarCRM is bovendien platformonafhankelijk en heeft een intuïtieve, gebruiksvriendelijke interface. Uiteraard speelde ook het kostenplaatje een rol.”

Hoe heeft Emesa de samenwerking met BrixCRM ervaren?

“De samenwerking is heel goed verlopen. Binnen een project loop je altijd tegen zaken aan, maar door de oplossingsgerichte aanpak van BrixCRM zijn problemen die zich voordeden snel verholpen. Ze hebben kennis van zaken en gaan gedegen te werk. Ze gaven ons ook een duidelijke resultaatsverplichting en waren niet bang om kritisch te zijn. Alles werd op tijd opgeleverd, zodat het systeem volgens planning live kon gaan.”

Wat heeft het project Emesa opgeleverd?

“Door de implementatie van SugarCRM hebben wij veel meer inzicht in de salesfunnel. Dit zorgt voor een versnelling van het salesproces, waardoor contracten eerder worden getekend. Door middel van de rapportage functionaliteit kunnen we ook precies zien hoeveel contracten nog openstaan per accountmanager en welke bedragen eraan vastzitten. Contracten moeten bij Emesa bovendien langs veel verschillende afdelingen en managers. Vroeger kostte dit veel tijd, maar door de goede workflow in Sugar gaat dit proces nu veel sneller. Een ander belangrijk voordeel is dat we veel minder werk handmatig hoeven uit te voeren, doordat ons veilingsysteem Hammer en Afas met SugarCRM met elkaar zijn geïntegreerd. Ook dit bespaart een hoop tijd.”

Hoe ervaren jullie medewerkers het werken met Sugar?

“De reacties van onze medewerkers zijn positief. Het systeem is gebruiksvriendelijk en heeft een intuïtieve interface. Onze key-users zijn door BrixCRM getraind volgens het train-the-trainer concept. Hierdoor waren zij in staat de rest van onze gebruikers te trainen. Onze medewerkers raakten op deze manier bekend met het systeem en werden gemotiveerd om ermee aan de slag te gaan.”

Heeft Emesa toekomstplannen voor verdere ontwikkeling van het systeem?

“Op dit moment zijn we samen met BrixCRM bezig om onze contractmodule te integreren met Sugar. In de toekomst willen we ook graag telefonie integreren en een dashboard creëren, waarin KPI’s, cijfers, leads en contractwaarde per accountmanager meer visueel zijn geïntegreerd.”

Over Emesa

Emesa is de grootste e-commerce partij voor het zoeken, vergelijken en boeken van reis- en vrijetijd arrangementen. Emesa heeft een rijk portfolio aan websites, die door 125 miljoen bezoekers per jaar worden bezocht, waaronder VakantieVeilingen.nl, ActievandeDag.nl, InpakkenenWegwezen.nl en de Duitse website Aladoo.de. Emesa heeftinde afgelopenjarendemarkt compleet veranderd, waarbij de consumentleading is en zelf de vraag en het aanbod bepaalt. Voor partners in de reis- en vrijetijdbranche is Emesa een strategisch kanaal voor het aanbieden van arrangementen.

BRIXCRM BIEDT MIJ DE PERFECTE COMBINATIE VAN EEN LEUKE, UITDAGENDE BAAN EN EEN HEEL GEZELLIG TEAM VAN COLLEGA'S.

ROB LUBBERS - PROJECT MANAGER
Sluit menu X